zaterdag 12 mei 2018

huishoudboekje

In 2013 raakte ik in de ziekte wet, al vrij snel werd duidelijk dat dat wel een poos zou gaan duren. Eind 2013 rees de vraag of het ging lukken om binnen een jaar weer aan het werk te gaan. Als ik na 1 jaar nog ziek zou zijn, zou ik 70% salaris gaan ontvangen. Het doel was om binnen het jaar weer aan het werk te zijn, maar het was niet zeker of dat ging lukken. Daarom wilde ik weten wat het zou betekenen als er minder salaris binnen zou komen. Eerst moest ik onze financiën inzichtelijk krijgen. Avonden achter elkaar was ik alle inkomsten en uitgaven aan het invoeren in een excel bestand, zo had ik een goed overzicht van wat er in kwam en wat er uit ging. Zo kon ik gaan kijken waar er bezuinigd zou kunnen worden, mocht het zo ver komen dat de inkomsten zouden dalen. Uiteindelijk bleek dit niet nodig, want na 1 jaar en 3 weken ging ik weer volledig aan het werk.

Voor die tijd had ik totaal geen inzicht in onze financiën, ik had geen idee wat er precies in en uit ging. Ik denk dat veel mensen dat niet hebben, maar het is enorm belangrijk. Je kunt nu eenmaal niet meer uitgeven dan er in komt. Als je geen inzicht hebt, gaat het er ook veel makkelijker uit. De kans is dan groot dat er dan geld van de spaarrekening moet komen of dat er zelfs schulden ontstaan.

Ik ben al die tijd de financiën bij blijven houden, eerst nog in het excel bestand en later in een app. Zo'n app leek mij handiger. Het invoeren is inderdaad makkelijker, maar ik keek aan het einde van de maand eigenlijk nooit meer naar de totale uitgaven per onderdeel (bv. wonen, boodschappen, overig). Alleen of er het einde van de maand nog gespaard kon worden. Ik merkte de laatste tijd dat het geld er toch wel weer erg makkelijk uit ging en dat het sparen wat moeizamer ging. In het excel bestand wat ik heb is dat veel overzichtelijker.


Vorige week kwam ik terecht op de blog van Adrianne, zij is in 2017 een challenge aan gegaan om een boodschappenbudget te hanteren van 50,- per week voor haar gezin. Superknap en heel inspirerend. De blog vind je hier. Ik lees de blog van af het begin en zit nu ergens in april 2017. Zij inspireerde mij om weer actiever aan de slag te gaan met onze financiën.

Donderdagavond pakte ik de laptop en ging ik aan de slag, ondertussen keek ik met een half oog naar het eurovisie songfestival.
Eerst heb ik de app er bij gepakt en ben ik van 2018 gaan terug kijken wat er per maand binnenkwam en wat er per onderdeel uit ging. Door mijn onregelmatige werktijden is mijn salaris nooit hetzelfde.
Ik gebruik 10 onderdelen/categorieën.
-inkomsten
-wonen
-vervoer
-boodschappen
-verzekeringen
-abonnementen
-gastouder
-kleding/schoenen
-overig
-sparen

Toen ik dat inzichtelijk had ben ik een begroting gaan maken voor de rest van het jaar en daar heb ik mijzelf best een uitdaging in gegeven. Ik schrok van de kosten van de boodschappen en overig. Daarom heb ik in de begroting meegenomen dat dat minder moet. Daarna voerde ik in een excel bestand alle in en uitgaven van januari in. De rest ga ik de komende tijd doen, tot ik weer netjes bij ben.

Het doel is om de begroting leidend te laten zijn.

Hoe ga ik dat o.a. doen?
-bewuster boodschappen doen, alleen wat echt nodig is.
-minder luxe producten, zodat het ook weer een luxe is als het in huis is en geen gewoonte
-restjes bewaren. Nu gaan de restjes vaak weg, terwijl we er makkelijk nog een keer van zouden kunnen eten.
-alleen dingen kopen die we echt nodig hebben. Vaak kopen we hier in huis toch echt dingen waarvan ik achteraf denk: was dat nu wel nodig? zo ook met kleding, ongemerkt puilen de kledingkasten (van vooral de kinderen) uit.
-geen impulsaankopen doen. Als ik naar bepaalde winkels ga voor 1 ding, sta ik bij de kassa toch al gauw met 5 dingen.....

Gisteren stond ik gelijk voor de eerste uitdaging. Ik had bedacht om te gaan winkelen op de laatste dag van de schoolvakantie. Donderdagavond dacht ik er nog aan om niet te gaan, om zo geen verleidingen tegen te komen. Vrijdagochtend besloot ik toch te gaan. Ik bedacht van te voren al even globaal wat er nodig was qua kleding. De prinses had nog een korte broek, een paar shirtjes en een zwempak nodig. De deugniet een paar korte broeken van joggingstof en wat shirtjes. Zelf zocht ik een broek voor het werk, 2 korte broeken en een jurkje.
Ik smeerde thuis wat boterhammen, om te voorkomen dat we bij de grote, gele M zouden eindigen. Slecht voor de portemonnee en nog slechter voor mijn gewicht.
We slaagden goed en kochten bijna alles wat we nodig hadden. Ik kocht alleen 1 extra jurkje. De verleidingen werden verder goed weerstaan. 'Zullen we nog even bij de jongenskleding kijken, mam?' 'Nee schat, voor je broer hebben we alles.'

Tussendoor aten we de meegebrachte boterhammen en voor we weg kregen de kids toch nog een ijsje, want het is toch de laatste vakantiedag.



Afgelopen woensdag bestelde ik de boodschappen voor komende week en ook daar keek ik kritisch naar. Eerst deed ik een rondje vriezer om te kijken wat daar nog in lag en maakte aan de hand daar van de menulijst. Ik keek wat er in de aanbieding was en ik schrapte een aantal dingen van mijn lijstje. Ik kwam uit op 75,-, ik kan mij niet herinneren dat wij ooit zo'n laag bedrag hebben gehad. Nu hadden wij wel nog wat vlees in de vriezer liggen, dat zal volgende week anders zijn. Maar ik hoop volgende week toch ook weer kritisch boodschappen te kunnen doen.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten